پنجمین فن بازار ملی سلامت 2020

فرآیند توسعه اقتصادی دانش‌محور نیازمند زیرساخت‌هایی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تسهیل مبادلات و انتقال صحیح فناوری است. یکی از ابزارهایی که برای تسهیل فعالیت‌های توسعه فناوری، شفاف‌سازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فن‌بازارها هستند.

فن‌بازار به‌معنای بازار فناوری، در حقیقت بازاری برای عرضه و فروش فناوری است. همانطور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات فناوری و مشاوره درباره مراحل انتقال فناوری به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارند.

یک فن بازار دارای نقش‌های مهمی همچون بهره‌برداری از فناوری و پتنت‌های استفاده نشده، مبادله فناوری و نقش واسطه‌گری بین عرضه‌‌کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباط‌های مرتبط با فناوری همچون شیوه‌های تجارت و تجاری‌سازی فناوری‌ها و بازاریابی برای آن‌ها و خدمات پشتیبانی همچون جستجوی عرضه‌کننده و متقاضی فناوری و خدمات مالی است. با توجه به نقش‌های گفته‌شده برای فن بازارها می‌توان آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

1- فن‌ بازار اطلاعات: در این فن‌بازار، تنها اطلاعات فناوری به مخاطبان عرضه می‌شود. در واقع همان‌طور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه می‌کنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش می‌یابید، در فن‌بازار اطلاعات هم می‌توانید از فناوری‌های قابل خرید و فروش مطلع شوید.

2- فن‌ بازار انتقال فناوری: این‌گونه فن‌بازارها به طرفین معامله انتقال فناوری مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.

3- فن‌ بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را هم‌زمان انجام می‌دهد.

بخش‌های فن‌بازار:

1. برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان

2. برگزاری نشست‌های انتقال فناوری و مبادله تجاری و کارآفرینی

3. برگزاری کارگاه‌های تخصصی کسب و کار و کارآفرینی

4. برگزاری تور فناوری

5. حمایت از ساخت نمونه اولیه اختراعات و تجاری‌سازی اختراع

6. برگزاری استارتاپ و مسابقات دانشجویی

7. مشاوره‌های تخصصی با مجرب‌ترین کارشناسان در زمینه‌های:

ثبت اختراع، ثبت برند، نشان جغرافیایی مالکیت فکری و…

تامین منابع مالی و تجاری‌سازی محصولات

معرفی ظرفیت‌های حمایتی نهادهای دولتی و خصوصی از اختراعات و محصولات دانش‌بنیان

مشاوره در زمینه بیمه محصولات دانش‌بنیان

مشاوره در زمینه روش ثبت شرکت و مراحل دانش‌بنیانی

مشاوره در زمینه طرح کسب و کار

وجود نعمت‌هایی مانند سلامتی، رفاه و امنیت بیشتر در جوامع بشری نسبت به زمان‌های گذشته، مرهون تلاش‌های محققان و اندیشمندان در مراکز علمی و دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌هایی که خود نیز شاهد رشد و شکوفایی مستمر بوده‌اند و با پیشرفت‌های گسترده و روزافزون نسل‌های مختلف آن به‌وجود آمده‌اند. کشور ایران نیز بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌‌گذاری رهبران آن در حوزه علم و دانش، پیشرفت‌های گسترده‌ای را شاهد بوده است و با توجه به میزان تولیدات علمی و عملی در دانشگاه‌های نسل دوم اینک زمان آن فرا رسیده است که دانشگاه‌های کشور با گام‌های بلند به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که همان استفاده از تحقیقات در فناوری و فناوری در صنعت است، حرکت کنند