مدیر IT سازمان

image شهریور, ۱۳۹۴ بدون نظر مشاوره و راهکارهای مدیریتی, مقالات

آیا مدیر IT سازمان ما کاراست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

فناوری اطلاعات، در حال ایفای نقشی با اهمیت فزاینده در کسب‌وکار کنونی است. پذیرش و درک فناوری اطلاعات و سنجش میزان تاثیر آن برای گسترش و سودآوری هر کسب‌وکاری ضروری است.

فناوری اطلاعات، شامل تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که یک سازمان برای دستیابی به اهداف و انجام ماموریت‌هایش از آنها بهره می‌برد.

امروزه کسب و کارها با فشاری فزاینده روبرو هستند که نتیجه رقابت جهانی، بازارهای متغیر، پیچیدگی شدید، عدم قطعیت اقتصادی و نوآوری اثربخش است.در نتیجه، فناوری اطلاعات، ظاهر شده و نقشی حساس در کسب‌وکار، نه فقط برای کارایی عملیاتی، بلکه برای افزایش بهره‌وری شرکت و نیز مزیت رقابتی پایدار، بر عهده گرفته است. بر اساس بررسی‌های اخیر، ۸۷ درصد از شرکت‌های مستقر در آمریکا، پذیرفته‌اند که بدون فناوری اطلاعات قادر به ادامه فعالیت نیستند.

کارایی مدیران IT

 

چندی پیش در مقاله‌ایی با عنوان موفقیت یک مدیر IT را در سازمان چطور می‌سنجند؟ روش‌ها و معیارهای ارزیابی میزان موفقیت مدیر IT سازمان را بررسی کردیم که سبب بهبود عملکرد مدیریت IT خواهند شد. در این مقاله قصد بررسی سنجش کارایی مدیریت فناوری اطلاعات سازمان از دید مدیرعامل سازمان داریم.

چرا نیاز به سنجش کارایی فناوری اطلاعات وجود دارد؟

همچنانکه کسب‌وکارها در حال صرف مبالغ هنگفت پول و نیز سایر منابع در بخش فناوری اطلاعات هستند، این سوال پیش می‌آید که این فناوری در یک سازمان تا چه اندازه بر کسب‌وکار آن، تاثیر خواهد داشت. به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات در کمک به سازمان برای دستیابی به اهداف کسب‌وکارش، چه اثری دارد.

یک هفته‌نامه فناوری اطلاعات، مقاله‌ای با عنوان “دستور مدیرعامل به مدیر IT : ارزش فناوری اطلاعات برای کسب‌وکار را تعیین کنید.” چاپ کرده بود؛ که معادل مصطلح مالی‌اش، آن خواهد بود که ارزش کسب‌وکار در نتیجه فعالیت تیم فناوری اطلاعات و بودجه تخصیص داده شده‌اش، کدام است؟ از آنجا که مدیریت کارا به سنجش کارایی متکی است، بررسی روش‌های سنجش کارایی فناوری اطلاعات نیز با اهمیت خواهد بود.

 

کارایی فناوری اطلاعات چیست؟

کارایی فناوری اطلاعات با عناوین دیگری از جمله کارایی سیستم‌های اطلاعاتی، موفقیت سیستم‌های اطلاعاتی، ارزیابی فناوری اطلاعات یا ارزیابی سیستم‌های اطلاعات شناخته شده است. از آنجا که واحدهای فناوری اطلاعات، عملکرد واحدهای دیگر سازمان را ساده‌سازی می‌نمایند، سنجش کارایی فناوری اطلاعات کاری دشوار است. از سوی دیگر، افزایش کارایی واحد فناوری اطلاعات، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کارایی کل سازمان داشته باشد.

بطور کلی، کارایی فناوری اطلاعات در دو سطح عملیاتی و استراتژیک مورد ملاحظه قرار گرفته شده است. در سطح عملیاتی، تاثیر فناوری اطلاعات بعنوان کارایی عملیاتی این فناوری طبقه‌بندی شده است که بر بهبود عملیات کسب‌وکار متمرکز شده است. در سطح استراتژیک، اثر استراتژیک فناوری اطلاعات بعنوان چابکی شرکت مورد اشاره قرار گرفته شده است که بعنوان یک قابلیت سازمان – که توسط فناوری اطلاعات در جهت پی بردن به تغییرات محیطی و آمادگی پاسخ‌دهی توانمند شده است –  مورد توجه می‌باشد

 

روش‌های سنجش کارایی مدیر IT سازمان

این یک واقعیت است که تمامی کسب‌وکارها، کارایی واحد و مدیر IT را مورد سنجش قرار می‌دهند. هر چند که در عمل، هر کدام به روشی متفاوت این کار را به انجام می‌رسانند. یک روش سنجش کارایی فناوری اطلاعات، بررسی این ابعاد در سازمان خواهد بود:

  • کیفیت کلی خدمات
  • رضایت کاربران از فناوری اطلاعات
  • سودمندی کارکنان فناوری اطلاعات برای کاربران

تعدادی دیگر نیز از سنجه‌های استاندارد مالی و تکنیکی استفاده می‌کنند و برخی نیز از کاهش هزینه، CSLA ، پاسخگویی مالی، امنیت و مزیت پروژه بهره می‌برند.

در اینجا تعدادی از مقیاس‌های موجود برای سنجش کارایی را ذکر می‌کنیم:
  • کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم، کیفیت خدمت، تمایل به استفاده، رضایت کاربر، سود خالص
  • عملکرد سیستم، کارایی اطلاعات، عملکرد خدمت
  • کیفیت کل خدمت
  • حاکمیت، انجام پروژه، پروژه‌های فردی و برنامه‌های کاربردی، کارکرد فناوری اطلاعات
  • کارایی بهبودیافته، ارتباطات بهبودیافته، تصمیم‌گیری بهبودیافته، پاسخگویی سازمانی بهبودیافته، سیستم اطلاعاتی بعنوان یک کل.

 

کلام آخر

سازمان‌ها پیوسته برای گسترش فناوری اطلاعات در میان واحدهایشان تلاش می‌کنند. این مسئله به بهبود تسهیم داده‌ها، امنیت و شفافیت کمک‌های شایانی خواهد کرد. هدف نهایی در کسب بالاترین درجه کارایی فناوری اطلاعات، ادامه روندهای مثبت سودآوری کسب‌وکار از راه بهبود در عملیات کسب‌وکار می‌باشد. این روش اختصاصی، واحد فناوری اطلاعات را در میان سایر واحدها بهبود داده و عملکردی در سطح بالا را با در نظر گرفتن کارایی فناوری اطلاعات در تک تک واحدها بجای کل آنها، موجب خواهد شد.

یکی از جنبه‌های بسیار مهم در برخورد با کارایی فناوری اطلاعات، معماری سازمانی آن می‌باشد. معماری سازمانی، روشی شناخته شده برای انجام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا است که از روشی کل‌نگر از تمامی زمان‌ها برای توسعه موفقیت‌آمیز و اجرای استراتژی استفاده می‌کند. معماری سازمانی در وهله اول بر استاندارد کردن فرایندها و شفافیت داده‌ها متمرکز می شود، و افزایش این دو برای تحقق و افزایش کارایی فناوری اطلاعات ضروری خواهد بود.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *